Dune du Pyla | Frankrijk

dune_du_pilat_france_img_2441-pano

Het is fantastisch spelen in die zandbak! En super leerzaam!

Fly 4 Fun

Halfgevorderden en Gevorderden

Duinsoaring & Groundhandling

Onze partner en duinsoarspecialist Paraworks organiseert ook dit seizoen weer een opleidingsweek voor groundhandling technieken en duinsoaring bij Dune du Pyla in Frankrijk. Deze prachtige locatie aan de Atlantische kust van West-Frankrijk is het mekka van de soarliefhebbers.

Het duin van Dune du Pyla strekt zich over 500 meter uit van oost naar west en over 3 kilometer van noord naar zuid. Momenteel steekt het duin 107 meter boven de zeespiegel uit, ook al lijkt het erop dat het in de loop der jaren lager wordt. De naam van het duin is afgeleid van het woord ‘pilla’ dat stapel of hoop betekent in het Gascons. Oorspronkelijk, in de 15e eeuw, werd met ‘Dune du Pyla’ een zandbank bedoeld die iets ten noorden lag van het huidige duin.

Tijdens deze opleidingsweken krijg je intensieve groundhandling- en soarinstructie. Elke dag spenderen we een aantal uren aan groundhandling technieken. Je krijgt de mogelijkheid om met divers materiaal te groundhandlen en te vliegen. Daarnaast is er de mogelijkheid om te tandemen. Deze weken zijn geschikt voor zowel ongebrevetteerde als gebrevetteerde piloten. Wil je echt vorderingen maken voor wat betreft schermbeheersing, starttechniek en soaren? Kom dan naar de grootste zandbak van Europa!

Dune du Pyla is in één dag goed aan te rijden. Vanuit Utrecht is het ruim 1.100 km over veelal zeer goed berijdbare autosnelwegen (tolwegen) via Parijs en Bordeaux. In overleg kun je ook op Bordeaux vliegen, dan word je op het vliegveld opgehaald. Uiteraard kun je ook carpoolen met medereizigers, wel zo gezellig.

Er zijn veel campings dicht bij Dune du Pyla met de mogelijkheid om te kamperen maar ook om een chalet te huren. Pyla Camping en Camping Panorama du Pyla zijn ideaal gelegen ten opzichte van het duin. Wanneer je op een van deze 2 campings verblijft kun je, zonder een steil duin te hoeven beklimmen, op je gemak binnen 5 minuten naar de startplek lopen.

De Dune Adventure weken lopen van maandag tot en met vrijdag. Op zondag voorafgaand aan de week organiseren we een briefing.

Het weersysteem in Dune du Pyla is zodanig dat er ’s middags bijna altijd een prettige wind waait vanuit zee. Vaak komt deze in de loop van de ochtend pas op gang. Normaliter betekent dit dat we rond 12:00 uur richting het duin gaan. Je kunt vaak tot ’s avonds laat vliegen en het komt regelmatig voor dat er prima soarcondities zijn tot zonsondergang.

In onderling overleg met de deelnemers plannen we voldoende tijd in gedurende de week voor groundhandling instructie. Daarbij houden we rekening met het niveau van de deelnemers en hun specifieke wensen.

Wij stellen voor de groundhandling en het soaren/vliegen materiaal ter beschikking. Omdat de juiste keuze van het materiaal afhangt van de specifieke condities zullen we niet voor elke deelnemer individueel een eigen ‘set’ (scherm/harnas) ter beschikking stellen. We beschikken over een groot aantal (soar-)schermen in diverse maten (o.a. van U-Turn, Little Cloud en Swing) en diverse harnassen (o.a. van U-Turn, Gin en Kortel). Afhankelijk van het niveau van de deelnemer en de op dat moment heersende condities kan de deelnemer een scherm gebruiken.

Indien je eigen materiaal hebt dan adviseren we je dit mee te nemen. Door ook met je eigen materiaal te groundhandlen en te vliegen leer je dit ook beter te beheersen. Daarnaast neem je zelf een helm (EN 966 Luchtsporten gecertificeerd), handschoenen en -indien in je bezit- een portofoon mee.

play_dune_du_pilat_img_1625play_dune_du_pilat_img_2836


 

Praktische Informatie
  • Startniveau: B1 gewenst (opleidingen zijn maatwerk gericht op het niveau van de cursist)
  • Data: 16 juli t/m 20 juli 2018
  • Uiterste inschrijfdatum: 15 juni 2018
  • Kosten per week: € 499,-
  • Huur vlieguitrusting: N.v.t.
  • Inclusief: 5 dagen begeleiding door KNVvL instructeur(s), gebruik vlieguitrusting
  • Exclusief: Reis- & verblijf, lokaal transport, eventuele start- en landingsgelden

Comments are closed.