Sterksel Airspace

Luchtruim en hoogtes

De hoogte van het lierterrein is 27 meter boven gemiddeld zeeniveau (AMSL).

De maximale hoogte dat wij oplieren is 400 meter boven de grond.
Daarboven kun je thermieken tot maximaal 700 meter boven de grond.

Onderaan deze pagina staat het luchtruim in meer detail beschreven.

Onze vliegende buren

Ten noordoosten van ons lierterrein ligt de vliegarena van modelvliegclub De Valken tot een hoogte van 300 meter AGL.
De afspraak met die club is dat wanneer zij actief zijn, dat wij uit hun gebied weg blijven en er met minimaal 450 meter AGL over heen vliegen.

Luchtruim Modelvliegclub

Airspace om ons heen

In de buurt van ons veld (de S in het midden van onderstaand plaatje) liggen enkele gebieden waar wij niet (zomaar) mogen komen.
Ten noorden van ons is dat de CTR De Peel en ten zuiden de ATZ van Budel, met daarbovenop de CTR van luchtmachtbasis Kleine Brogel.

VFR Chart rond Sterksel

Meer info over het luchtruim

Even als reminder wat afkortingen:

AMSLAbove Mean SeelevelBoven gemiddeld zeeniveau
AGLAbove Ground LevelBoven grondniveau
FLFlight LevelHoogte ten opzichte van een gelijk drukvlak van 1013,2 hectopascal, uitgedrukt in honderden voet. Dus FL060 is 6000 voet boven 1013,2 hPa.
IFRInstrument Flight RulesVoorschriften voor het vliegen met behulp van instrumenten
VFRVisual Flight RulesVoorschriften voor het vliegen 'op zicht', zoals minimaal horizontaal/vertikaal zicht.
VMCVisual Meteorological ConditionsVoorwaarden om VFR te kunnen vliegen; dit zijn horizontaal zicht, afstand horizontaal en vertikaal tot de wolken

Luchtruim boven het lierterrein

De onderste luchtlaag heeft een classificatie G.
Wij moeten hier minimaal 1500 meter zicht horizontaal hebben, je moet vrij blijven van wolken en grondzicht houden.

Vanaf 1500 voet (457 meter) AMSL begint “Nieuw Milligen TMA D” en deze heeft als classificatie E.
Dit begint dus vanaf 430 meter boven de grond.
Wij moeten hier minimaal 5 km zicht hebben, horizontaal 1500 meter van de wolken af blijven en vertikaal 1000 voet (ca. 300 meter) van de wolk af.
In deze TMA mag de lierkabel niet komen, dus vandaar de regel van oplieren tot max. 400 meter AGL.

Dit is gecontroleerd gebied, waar alleen IFR van IFR verkeer gescheiden wordt. Verkeer dat IFR vliegt en in zichtcondities waarin wij ook mogen vliegen (Visual Meteorological Conditions, oftewel VMC), moet feitelijk naar buiten kijken voor ander (VFR) verkeer, maar in de praktijk gebeurt dat niet altijd, omdat ze in de cockpit soms te druk bezig zijn. Dit is uiteraard niet zoals het hoort, maar ga er toch maar van uit dat ander verkeer jou mogelijk niet gezien heeft. Als je twijfelt of een ander jou wel gezien heeft kun je jezelf zichtbaarder maken met snelle bochten, of – als je ongeveer op dezelfde hoogte zit – snel een stuk af te dalen.

Transponder Mandatory Zone D (TMZ D)

Voor paragliders en delta’s zonder motor begint de TMZ D boven het lierterrein vanaf 2500 voet AMSL oftewel 762 meter AMSL of 735 meter AGL.
Zonder een operationele transponder met mode S mag je niet in een TMZ vliegen.

Zie ook:

Informatie over het lierterrein (belangrijk!)